نکات مهم و جالب قبل از سفر به قبرس شمالی
نوشته شده توسط : سینا

 

 

کشور قبرس شمالی که قسمت شمالی جزیره قبرس است در سال های اخیر میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان بوده است. این کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود دارای طبیعتی بکر و شگفت انگیز است. مردم این کشور بسیار مهمان نواز و معاشرتی هستند و با غذاهای سنتی لذیذ خود دل هر مسافری را به دست می آورند. اگر قصد سفر به این کشور را دارید، بهتر است قبل از هر کاری در مورد موارد مهمی مانند آب و هوا، ارز، مکان های دیدنی، حمل و نقل عمومی و بسیاری موارد دیگر تحقیق کنید. در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه به چند نکته مهم بپردازیم. اگر قصد سفر به این کشور را دارید تا انتها با ما همراه باشید.

 

همه چیز در مورد قبرس شمالی

 

کشور قبرس شمالی که در دریای مدیترانه واقع شده است علاوه بر طبیعت بکر و منحصر به فرد خود از آرامش خاصی برخوردار است. این کشور هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان است. دولت قبرس شمالی توجه زیادی به امکانات برای گردشگران داشته است. برای مثال سواحل این کشور مملو از امکانات ویژه برای ورزش های آبی است. در ادامه این مقاله با 15 مورد از مهم ترین نکاتی که قبل از سفر به این کشور باید بدانید آشنا می شوید. با ما بمان.

 

تاریخچه مختصری از قبرس شمالی مدرن

 

سال 1974 سالی بود که همه چیز در قبرس شمالی تغییر کرد. در واقع در این سال ارتش یونان یک کودتای نظامی انجام داد. در پاسخ، ترکیه نیروهای خود را فرستاد و در نهایت توانست کنترل حدود یک سوم جزیره را به دست گیرد. در این درگیری ها، در نهایت صدها هزار یونانی و ترک قبرسی از خانه های خود آواره شدند. در پایان همان سال، دولت نظامی یونان سقوط کرد و آتش بس برقرار شد. در نهایت مرزی بین قبرس شمالی و جنوبی ترسیم شد که به خط سبز معروف است. قسمت شمالی جزیره قبرس را تنها ترکیه به رسمیت می شناسد و از دیدگاه جامعه جهانی ترکیه این منطقه را اشغال کرده است. تاکنون تلاش‌ها برای ایجاد روابط دوستانه بین دو طرف بی‌نتیجه بوده است.

 

سفر به قبرس شمالی

برای سفر به قبرس شمالی می توانید از راه هوایی یا دریایی وارد این کشور شوید. فرودگاه بین المللی ارجان فرودگاه اصلی قبرس شمالی است. این فرودگاه در 13 کیلومتری شرق نیکوزیا، پایتخت قبرس واقع شده است. جالب است بدانید که تمامی پروازهای بین المللی به این فرودگاه ممنوع بوده و تنها پروازهای بدون توقف به فرودگاه ارجان از کشور ترکیه می باشد. همچنین باید بدانید که اگر قصد ورود به کشور قبرس جنوبی را دارید، بهتر است ابتدا مدارک و ویزای لازم برای ورود به قبرس جنوبی را تهیه کرده و از خود قبرس جنوبی وارد این کشور شوید. در غیر این صورت باید با ارائه مدارک لازم از طریق مرز مشترک قبرس شمالی و جنوبی وارد شوید.

 

انتقال از لارناکا به قبرس شمالی

 

فرودگاه بین المللی لارناکا که در نزدیکی شهر لارناکا در قبرس جنوبی قرار دارد یکی از راه های ورود به قبرس شمالی است. این فرودگاه بزرگترین فرودگاه قبرس است. اکثر گردشگران اروپایی و آمریکایی از طریق این فرودگاه وارد قبرس می شوند. اگر ویزای لازم برای ورود به قبرس جنوبی را دارید، می توانید با رعایت قانون به راحتی از مرز زمینی بین قبرس جنوبی و قبرس شمالی وارد قبرس شمالی شوید. باید مراقب باشید که پاسپورت و مدارک سفر شما در طول سفر بین این دو کشور همیشه چک شود. بنابراین، خوب است این مدارک را در هر جایی که سفر می کنید همراه داشته باشید.

 

 

عبور از خط سبز در نیکوزیا

خط سبز یا آتیلا خط مرزی بین دو کشور قبرس شمالی و جنوبی است. یکی از رایج ترین گذرگاه های مرزی بین دو کشور قبرس شمالی و جنوبی که در خیابان لدرا در شهر نیکوزیا یا لفکوشا قرار دارد در این خط قرار دارد. این گذرگاه مرزی برای عبور عابرین پیاده طراحی شده است و با نشان دادن پاسپورت خود به پلیس مرزی و در صورت داشتن مدارک لازم می توانید از مرز عبور کرده و وارد یکی از دو کشور شوید.

 

امنیت

امنیت یک کشور معمولاً موضوع مهمی برای گردشگران است. بد نیست بدانید که قبرس شمالی یکی از امن ترین کشورهای جهان است. اگرچه تنش بین دو کشور باعث شده است که هنگام عبور از مرزها با درگیری های نظامی مواجه شوید، اما به طور کلی میزان جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین است. اما به عنوان یک مسافر بهتر است همیشه نکات امنیتی سفر را رعایت کنید.

 

زبان

زبان رسمی قبرس شمالی ترکی است و اکثر مردم این کشور به زبان ترکی صحبت می کنند. اما خوشبختانه اکثر افراد بومی در سطوح مختلف به زبان انگلیسی مسلط هستند. کارمندان فروشگاه ها، فرودگاه ها، هتل ها و ... می توانند به خوبی انگلیسی صحبت کنند. علائم راهنمایی و رانندگی نیز به دو زبان ترکی و انگلیسی مشخص شده است. گاهی اوقات برخی از علائم جاده نیز به یونانی نوشته می شود. حتی نام برخی از مکان های تاریخی به زبان یونانی است. زبان آلمانی را نیز می توان یکی از زبان های محبوب این کشور دانست. البته به اندازه انگلیسی رایج نیست.

 

پول در قبرس شمالی

واحد پول رسمی در قبرس شمالی لیر ترکیه است. اگرچه در بسیاری از جاها می توانید از پوند، یورو و دلار نیز استفاده کنید، اما همیشه خوب است که در همه جا لیر همراه خود داشته باشید. بهتر است بدانید که اکثر دستگاه های خودپرداز کارت های خارجی را می پذیرند و به شما پول نقد پرداخت می کنند. مطمئن شوید که همیشه در همه جا پول نقد همراه خود داشته باشید، زیرا برخی از فروشگاه ها یا رستوران ها فقط پول نقد می پذیرند.

 

اجاره ماشین در قبرس شمالی

شاید جالب باشد بدانید که اجاره ماشین در قبرس شمالی بسیار رایج است و شرکت های زیادی این کار را انجام می دهند. شما می توانید به راحتی خودرو خود را به صورت آنلاین اجاره کنید و شرکت خودرو را درب هتل شما تحویل می دهد. تفاوت رانندگی در ایران و قبرس در این است که فرمان در سمت راست است و شما باید در سمت چپ رانندگی کنید. قوانین رانندگی در این کشور چندان سخت گیرانه نیست و ممکن است در خیابان شاهد تخلفات سرعت غیرمجاز باشید. اما دوربین های کنترل سرعت پلیس همه جا نصب شده است. اگر ماشین اجاره کرده اید، نگران مسیرها نباشید، زیرا GPS به شما کمک می کند تا راه را به خوبی پیدا کنید.

 

اتوبوس قبرس شمالی

 

حمل و نقل عمومی

اگرچه قبرس شمالی حمل و نقل عمومی چندان فعال و گسترده ای ندارد، اما با این اوصاف، در اکثر جاها می توانید از یکی از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. لطفا توجه داشته باشید که برنامه زمانی مشخصی در شهر وجود ندارد و مسافران می توانند در هر نقطه از مسیر از اتوبوس پیاده شوند. می توانید از تاکسی های اینترنتی نیز استفاده کنید. می توانید به راحتی تاکسی خود را با تماس یا آنلاین رزرو کنید و به هر نقطه از کشور بروید. البته بد نیست بدانید که برخی از این تاکسی ها کل هزینه را با توجه به مسافت طی شده محاسبه می کنند اما برخی دیگر خود مبلغی را برای مسیر در نظر می گیرند. بهتر است قبل از حرکت مبلغ را از راننده بپرسید.

 

استفاده از تلفن همراه در قبرس شمالی

قطعا استفاده از تلفن همراه در سفر برای هر مسافری بسیار مهم است. بهتر است بدانید تنها دو شبکه تلفن همراه ترکیه در قبرس شمالی فعال است. شما می توانید به محض ورود به این کشور سیم کارت شارژ بخرید. این سیم کارت به شما امکان استفاده از اینترنت و تماس های تلفنی را با مبلغ مشخصی می دهد. این سیم کارت به صورت بسته به فروش می رسد و قبض تلفن نخواهد داشت. همچنین باید اضافه کنیم که شما به عنوان یک گردشگر یا فردی که به تازگی به این کشور مهاجرت کرده اید می توانید تا سه ماه از این سیم کارت های شارژی استفاده کنید. اما برای استفاده از اپراتورهای تلفن همراه باید پس از این مدت تلفن همراه خود را ثبت نام کنید.

 

قهوه ترک

قهوه ترک یک نوشیدنی محبوب و رایج در قبرس شمالی است. بهتر است بدانید این قهوه کافئین بالایی دارد. همچنین چون غلیظ است در خوردن آن دقت بیشتری کنید. به عنوان مثال مراقب باشید که کف های ته فنجان را نخورید. البته چای ترکی نیز در سطح شهر سرو می شود. چای نیز یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در قبرس شمالی است.

 

غذاهای گیاهی و گیاهی

اگر گیاهخوار یا گیاهخوار هستید، باید بدانید که می توانید غذاهای مورد نظر خود را در این کشور پیدا کنید. به طور کلی غذاهای قبرس شمالی بسیار تحت تاثیر ترکیه و یونان قرار گرفته اند و گزینه های گیاهی زیادی را می توان در منوی رستوران های قبرس شمالی مشاهده کرد. اما وگان ها ممکن است کمی مشکل داشته باشند. در این موارد می توانید از سوپرمارکت ها خرید کنید.

 

عکاسی

همه دوست دارند در طول سفر عکس بگیرند. طبیعت بکر و سواحل بی نظیر قبرس شمالی این فرصت را به شما می دهد که زیباترین عکس ها را به یادگار بگیرید. اما از آنجایی که ارتش ترکیه در قبرس شمالی حضور بسیار فعالی دارد، تقریباً در همه جا شاهد تأسیسات نظامی خواهید بود. توجه داشته باشید که عکاسی در این مکان ها ممنوع است. یکی از مکان های زیبایی که در برخی نقاط آن عکاسی حرفه ای ممنوع است، شهر واروشا یا همان شهر ارواح است. برای اینکه هنگام عکس گرفتن با مشکل خاصی مواجه نشوید، محیط اطراف خود را با دقت بیشتری بررسی کنید.

 

خرید کنید

قطعا یکی از قسمت های جذاب سفر خرید است. اگر از افرادی هستید که قصد خرید برندهای معروف دنیا را دارید، باید بگوییم که به غیر از برندهای ترکیه، برندهای بسیار معروف فروشگاهی یا رستورانی را در این کشور پیدا نخواهید کرد. ساعات کاری فروشگاه ها در تابستان و زمستان متفاوت است. اما به طور کلی برخی مغازه ها و مشاغل از ساعت 8:30 تا 18:00 باز هستند و در تابستان به دلیل طولانی بودن روزها، مغازه ها دیرتر از همیشه تعطیل می شوند.

 

گربه ها و سگ ها در قبرس شمالی

به محض ورود به قبرس شمالی، سگ ها و گربه های زیادی را در سراسر کشور خواهید دید. البته تعداد گربه ها خیلی بیشتر است. جالب است بدانید که مردم محلی این کشور علاقه زیادی به گربه ها دارند. گربه ها تقریباً در همه جای کشور هستند. آنها در شرایط بدنی خوبی هستند. حتی برخی از گربه ها و سگ ها پس از معاینه علامت گذاری می شوند. درب رستوران ها و خانه ها همیشه به روی گربه ها باز است.

 

حرف پایانی

اگر شما فردی هستید که از طبیعت لذت می برید و آرامش آن را دوست دارید، قبرس شمالی انتخاب مناسبی برای شماست. این کشور توجه زیادی به ورزش های آبی دارد. طبیعت بکر و جذاب آن را به مکانی مناسب برای برگزاری مراسم عروسی تبدیل کرده است. یکی از نکات مثبت این کشور امنیت بالای آن است. همچنین از آنجایی که مردم این کشور به زبان انگلیسی مسلط هستند، از هر کشوری که باشید مشکل زبانی نخواهید داشت. برای اینکه از سفرتان لذت کافی را ببرید، بهتر است در مورد تمام مسائلی که برایتان اولویت دارد، خوب تحقیق کنید. اگر تصمیم به خرید ملک در قبرس شمالی دارید میتوانیم بگوییم که یکی از بهترین انتخاب های خود را از هر لحاظ کرده اید و هم سرمایه گذاری و هم اقامت این کشور را دارید.





:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: